• Plastyka

          • Epoki i style w sztuce

          • SZTUKA STAROŻYTNA

            Jej częściami składowymi są: sztuka starożytnych Egipcjan, Greków i Rzymian.

            Sztuka starożytnego Egiptu
            Rozwijała się przede wszystkim na terenie Egiptu, lecz silny wpływ wywarła na sztukę basenu Morza Śródziemnego. Jej początki sięgają początku IV tysiąclecia p.n.e.

            MALARSTWO :
              - głównie malarstwo ścienne, związane nierozerwalnie z architekturą
              - rysunki na papirusach

            ARCHITEKTURA :
              - monumentalne budowle skalne
              - grobowce:
              - mastaby
              - piramidy
              - grobowce wykuwane w skale
              - wielkie świątynie

            RZEŹBA :
              - w kamieniu
              - w drewnie
              - posągi władców, dostojników i urzędników

            RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE :
              - naczynia
              - biżuteria
              - wyroby ze szkła
              - meblarstwo

            GŁÓWNE ZABYTKI :
            - Sfinks
            - piramida Cheopsa w Gizie
            - świątynie w Luksorze i Karnaku



            Sztuka starożytnej Grecji
            Mianem tej sztuki określa się twórczość Greków na Półwyspie Bałkańskim, wyspach Morza Egejskiego, w Azji Mniejszej, południowej Italii, na Sycylii oraz wybrzeżach Morza Śródziemnego i Czarnego. Poprzedziła ją sztuka mykeńska.

            Okres I - archaiczny
            MALARSTWO :
              - malarstwo różnobarwne na ceramice

            ARCHITEKTURA :
             domy i małe świątynie w typie megaronu
             początek budownictwa monumentalnego od VII w

            RZEŹBA :
              - drobne figurki z terakoty
              - rzeźby z brązu i kości słoniowej

            Okres II - klasyczny
            MALARSTWO :
              - sztalugowe
              - ścienne
              - pojawiają się sceny rodzajowe i iluzjonizm
              - czerwonofigurowe zdobnictwo wazowe

            ARCHITEKTURA :
             - synteza 3 porządków:
             - jońskiego
             - doryckiego
             - korynckiego
             - miasta na
            planie prostokąta
              - monumentalizacja budowli użytkowych (stadiony, teatry)
              - nowy typ budowli sakralnych - tolosy

            RZEŹBA :
              - kanon postaci ludzkiej w ruchu
              - rzeźby w brązie, kamieniu, marmurze, granicie, alabastrze
              - akty kobiece

            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - UMIAR
            - HARMONIA
            - LOGIKA
            - JEDNOŚĆ KOMPOZYCJI

            Okres III - hellenistyczny
            MALARSTWO :
              - ścienne
              - sztalugowe ukazujące pejzaż, martwą naturę

            ARCHITEKTURA :
              - rozkwit budownictwa użytkowego (np. latarnie morskie)
              - domy z perystylem

            RZEŹBA :
              - pojawia się niesamowita ekspresja i realizm

            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - RÓŻNORODNOŚĆ TEMATYCZNA
            - BARDZIEJ LAICKA I UNIWERSALNA

            Okres IV - rzymski

            GŁÓWNE ZABYTKI i OSIĄGNIĘCIA :
            - latarnia w Faros
            - rzeźby: "Nike", "Grupa Laokoona", "Dyskobol"

            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - Fidiasz (r)
            - Myron (r)
            - Parrasjas (m)
            - Hippodamos (a)


            Sztuka starożytnego Rzymu
            Jest to sztuka państwa rzymskiego: miasta - Rzymu, prowincji oraz Italii. Najważniejszym ośrodkiem był Rzym, ale pełny obraz kanonów obowiązujących od VI w. p.n.e do początków V w. n.e dały miasta takie jak Pompeje i Herkulanum. Sztuka ta podatna była na różnorakie wpływy: w okresie królewskim dominowały wpływy sztuki etruskiej; w czasie republikańskim zaczęły napływać kanony greckie, a styl obowiązujący w cesarstwie był zlepkiem kultury hellenistycznej z tą, panującą na prowincjach rzymskich.

            MALARSTWO :
              - monumentalne malarstwo ścienne

            ARCHITEKTURA :
              - pojawiają się nowe materiały budowlane: cegła wypalana, cement
              - zastosowanie sklepienia
              - monumentalne świątynie
              - budynki użyteczności publicznej (termy, akwedukty, łaźnie, teatry)
              - łuki triumfalne
              - domy z atrium oraz podmiejskie wille
              - piętrowe domy czynszowe
              - rezydencje cesarzy
              - mauzolea

            RZEŹBA :
              - przewaga rzeźby portretowej
              - historyczne sceny w formie płaskorzeźby

            GŁÓWNE ZABYTKI :
            - willa Hadriana w Tivoli
            - pałac Dioklecjana w Splicie
            - mauzoleum Hadriana w Rzymie
            - Panteon w Rzymie
            - Forum Romanum

            SZTUKA RENESANSU

            Inaczej zwana sztuką odrodzenia. Powstała we Włoszech w XV w.

            MALARSTWO :
              - pojawia się tempera, malarstwo olejne
              - fresk
              - portret, pejzaż
              - dążono do pełnoplastycznego odtworzenia postaci w trójwymiarowej przestrzeni

            ARCHITEKTURA :
              - nowe układy przestrzenne budowli (centralne budole z kopułami)
              - nowożytne typy budowli świeckich - pałac miejski
              - stosowanie antycznych porządków architektonicznych i dekoracyjnych
              - rozkwit urbanistyki (miasta zakładane na regularnym planie geometrycznym)

            RZEŹBA :
              - realistyczne popiersia portretowe
              - posąg konny
              - akty
              - medalierstwo


            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - ODWOŁYWANIE SIĘ DO WZORÓW ANTYKU
            - ZWROT KU NATURZE
            - KULT CZŁOWIEKA WSZECHSTRONNIE
            WYKSZTAŁCONEGO


            GŁÓWNE ZABYTKI I OSIĄGNIĘCIA :
            - kaplica zygmuntowska na Wawelu
            - "Dama z łasiczką"
            - "Mona Lisa"
            - "Szkoła ateńska"

            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - Leonardo da Vinci
            - Donato Bramante
            - Michał Anioł
            - Raffaello Santi (Rafael)

            SZTUKA BAROKU

            Ten kierunek kultury europejskiej zapoczątkowany we Włoszech, później objął swym zasięgiem też niektóre kraje Ameryki Łacińskiej. Trwał od II poł. XVI w. do I poł. XVIII w.

            MALARSTWO :
              - religijne o tematyce mistyczno-symboliczno-martyrologicznej
              - sceny mitologiczne, alegoryczne, historyczne
              - portret
              - pejzaż, martwa natura
              - tematyka rodzajowa
              - grafika (miedzioryt i akwaforta)

            ARCHITEKTURA :
              - fasady parawanowe, wieże, kopuły, plany eliptyczne
              - typ pałacu między dziedzińcem a ogrodem

            RZEŹBA :
              - sztukaterie
              - rzeźby w kamieniu i drewnie
              - pomniki, nagrobki, posągi


            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - DYNAMIKA
            - BOGACTWO
            - EFEKTY ŚWIATŁOCIENIOWE
            - ŁĄCZENIE ARCHITEKTURY, MALARSTWA I
            RZEŹBY

            GŁÓWNE ZABYTKI :
            - Kolumna Zygmunta III Wazy w Warszawie
            - Pałac w Wilanowie
            - pałac wersalski

            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - Rembrandt
            - D. Zimmermann

            SZTUKA ROKOKO

            Ten styl europejski uważany jest często za ostatnią fazę baroku. Trwał w latach 1720-80.

            MALARSTWO :
              - sceny fete galante i fete champetre

            ARCHITEKTURA :
              - architektura wnętrz

            RZEŹBA :
              - snycerstwo dekoracyjne


            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - ZWIĄZEK Z KULTURĄ DWORSKĄ
            - TENDENCJE SENTYMENTALNE
            - SIELANKOWOŚĆ
            - LEKKOŚĆ I WYKWINTNOŚĆ FORMY
            - MOTYWY EGZOTYCZNE

            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - J.H. Fragonard
            - G. Boffrand

            SZTUKA OŚWIECENIA

            W epoce oświecenia sztuka nie miała jednolitego charakteru stylowego ani ideowego. Wpływały na nią rozbieżne poglądy filozoficzne, moralne i polityczne.

            Zaistniały natomiast liczne przemiany instytucjonalne :
            - akademizacja nauczania i profesjonalizacja twórczości artystycznej
            - kształtowanie się świeckich form mecenatu prywatnego i publicznego
            - organizacja nowych sposobów odbioru sztuki (muzea, wystawy publiczne)
            - wydzielenie się nauki o pięknie i estetyce
            - powstanie naukowej historii sztuki i archeologii
            - powstanie krytyki artystycznej


            CHARAKTERYSTYCZNA CECHA
            - CHĘĆ DOTARCIA DO ŹRÓDEŁ I POWROTU
            NIESKAŻONEGO STANU NATURALNEGO IDĄCA W
            PARZE W ZAKWESTIONOWANIEM WARTOŚCI
            CYWILIZACJI

            SZTUKA KLASYCYSTYCZNA

            Zwana krócej klasycyzmem. kierunek w literaturze, sztuce i muzyce. Nurt ten wystąpił już w XVII w., lecz najpełniej zaczął kształtować się w XVIII w.
            II poł. XVIII w. nazwana została epoką wczesnego klasycyzmu. We Francji stylem Ludwika XVI, w Wielkiej Brytanii - Georgian Style lub stylem Adamów, w Polsce stylem Stanisława Augusta. W I poł. XIX w. wyróżnia się styl empire i regencji.

            MALARSTWO :
              - tematyka historyczna, mitologiczna i alegoryczna
              - portret

            ARCHITEKTURA :
              - centralne plany budowli
              - portyki, fronty
              - stosowanie klasycznych porządków architektonicznych i detali
              - nowe typy budowli: szkoły, kamienice, domy bankowe i handlowe

            RZEŹBA :
              - tematyka historyczna, alegoryczna
              - portretowa
              - architektoniczna (fryzy, tympanony)


            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - NAWIĄZANIE DO ANTYCZNEJ SZTUKI GRECKIEJ
            I RZYMSKIEJ ORAZ PÓŹNEGO RENESANSU
            - DOSKONAŁOŚĆ


            GŁÓWNE ZABYTKI :
            - Łazienki w Warszawie
            - Brama Brandenburska

            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - D. Merlini
            - M. Bacciarelli
            - J.A.D. Ingres

            SZTUKA ROMANTYZMU

            Romantyzm to szeroki i wieloznaczny termin stosowany do różnych przejawów sztuki. Trwał w latach 1760-1850. Nie ma cech odrębnego stylu, jest raczej wyrazem podstawy uczuciowej i artystycznej.
            Źródłami nowych tematów stały się mitologie celtyckie, germańskie, ludowe podania, narodowe legendy, poezja nieklasyczna i współczesna.

            MALARSTWO :
              - wyobrażenia fantastyczne
              - symbolika
              - nowa ranga malarstwa pejzażowego i historycznego

            ARCHITEKTURA :
              - nieregularne budowle epoki historyzmu
              - stylizowane naturalne założenia ogrodowe (parki krajobrazowe)

            RZEŹBA :
              - typowa romantyczna tematyka
              - dynamiczna forma



            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - ODRZUCENIE PRZEKONANIA O RACJONALNYM
            CHARAKTERZE SZTUKI
            - ZWROT KU INTUICJI I WYOBRAŹNI
            - RÓŻNORODNOŚĆ FORM ARTYSTYCZNYCH


            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - P. Michałowski
            - E. Delacroix
            - F. Goya

            SZTUKA REALISTYCZNA

            Odnosi się praktycznie tylko do malarstwa. Kierunek artystyczny w XIX w. Występował też momentami w innych epokach.
            Obrazy przedstawiały głównie życie codzienne, pejzaże, martwe natury, sceny rodzajowe i obyczajowe.


            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - ODTWARZANIE NA PODSTAWIE BEZPOŚREDNIEJ
            OBSERWACJI
            - PRZECIWSTAWIAŁ SIĘ AKADEMIZMOWI


            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - J.F. Millet
            - J. Chełmoński
            - A. i M. Gierymscy


            IMPRESJONIZM
            Kierunek w malarstwie i rzeźbie. Trwał od ostatniego trzydziestolecia XIX w. do początków XX w. Był reakcją na akademizm. Na impresjonizm wpłynęło malarstwo romantyzmu i barwny drzeworyt japoński. Nazwa wzięła się od tytułu obrazu Claude'a Moneta "Impresja - wschód słońca", zaprezentowanego na wystawie w Paryżu.
            Tematyka obrazów impresjonistów to: pejzaż, martwa natura, rzadziej kompozycje figuralne.


            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - MALARSTWO PLENEROWE UTRWALAJĄCE
            BEZPOŚREDNIE WRAŻENIA ZMYSŁOWE
            - SWOBODNA TECHNIKA
            - NOWA KONSTRUKCJA OBRAZU
            - SZKICOWOŚĆ


            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - C. Monet
            - A. Renoir
            - E. Degas



            POSTIMPRESJONIZM

            Postimpresjonizm to zjawisko występujące we Francji w latach 1896-1905. Stanowiło odwrót od impresjonizmu, choć ten kierunek odznaczył swoje piętno na twórczości wielu postimpresjonistów. Charakterystyczne dla postimpresjonizmu była różnorodność poszukiwań artystycznych poszczególnych malarzy i grup.

            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - Paul Cezanne
            - Paul Gauguin


            FOWIZM

            Fowizm jest to kierunek w malarstwie francuskim, jedna spośród kilku, reakcja przeciwko impresjonizmowi.
            Nazwa wzięła się od nazwy wystawy prac "Cagedes Fauves" ("Stado dzikich bestii").


            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - KOMPOZYCJA Z PŁASKICH PLAM
            - BARWNOŚĆ
            - RYSUNEK GRANICZĄCY Z DEFORMACJĄ


            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - H. Matisse
            - R. Duty


            EKSPRESJONIZM

            Kierunek w sztuce, literaturze, muzyce, teatrze, filmie na początku XX w. Istniał głównie w Niemczech. Opozycja wobec impresjonizmu, estetyzmu i naturalizmu.


            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - POSZUKIWANIE PRAWD ABSOLUTNYCH I UNIWERSALNYCH
            - TENDENCJE MISTYCZNE, PACYFISTYCZNE
            - DYNAMICZNY KONTRAST
            - GROTESKA I KARYKATURA

            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - Vincent van Gogh
            - James Ensor

            ABSTRAKCJONIZM

            Zwany inczej sztuką abstrakcyjną, bezprzedmiotową lub nieprzedstawiającą. Jeden z kierunków sztuki plastycznej XX wieku.
            Główne nurty to abstrakcja organiczna i geometryczna.


            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - GRA LINII, KOLORU, BRYŁ, PŁASZCZYZN
            - REZYGNACJA Z PRZEDSTAWIANIA
            OBSERWACJI NATURY

            SURREALIZM

            Zwany inaczej nadrealizmem. Awangardowy kierunek w sztuce, filmie oraz literaturze.

            MALARSTWO :
              - kolaż
              - formy naturalistyczne
              - formy bliskie abstrakcji


            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - TWORZENIE WIZJI RZECZYWISTOŚCI NADREALNEJ
            - INTERPRETACJA STANÓW PODŚWIADOMOŚCI
            - GROTESKA, CZARNY HUMOR, PARODIA, NONSENS


            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - S. Dali
            - M. Duchamp
            - J. Miro


            KUBIZM

            Kierunek w malarstwie i rzeźbie, zapoczątkowany we Francji. Sztuka XX wieku.

            Dzieli się na 3 fazy :
            I okres - prekubistyczny
            II okres - kubizm analityczny:
            - odrzucenie perspektywy
            - rozbicie przedmiotu na elementy zgeometryzowane
            III okres - kubizm syntetyczny:
            - synteza przedmiotu przez swobodne zestawienie różnych elementów (m.in. kolaż)
            - maksymalnie zgeometryzowany rysunek

            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - P. Picasso
            - G. Braque

            DADAIZM

            Awangardowy ruch literacko-artystyczny. Rozwijał się w latach 1916-1923 w Szwajcarii, Francji, Niemczech. Wyrósł na podłożu buntu przeciwko wojnie oraz współczesnej cywilizacji mieszczańskiej. Polega na swoistym infantylizmie, stąd też nazwa tego kierunku ( dziecięce "dada' - zabawka). Dadaizm wyraża bezsens i chaos rzeczywistości.

            CHARAKTERYSTYCZNE CECHY
            - WŁASNA KONCEPCJA SZTUKI
            - SWOISTY PRYMITYWIZM I INFANTYLIZM
            - STOSOWANIE TECHNIKI KOLAŻU I
            FOTOMONTAŻU

            GŁÓWNI TWÓRCY :
            - M. Duchamp
            - F. Picabia

            ... - ART

            Pop - Art
            Tendencja w sztuce współczesnej, powstała na początku lat 60. XX wieku w USA.
            Polega na tworzeniu kompozycji z gotowych przedmiotów, często poruszających się. Częste zastosowanie efektów dźwiękowych. Pop-Art wyróżnia różnorodność środków i technik. Zamierzeniem jest naśladowanie stylu reklam i komiksów.


            Op - Art
            Termin wprowadzony w 1964 roku w USA dla odmiany sztuki abstrakcyjnej. Celem Op-Artu jest wywołanie optycznej iluzji, złudzenia ruchu i/lub przestrzenności poprzez odpowiednią kompozycję i dynamikę barw i rytmów. Op-Art ma różnorodne zastosowanie: od okładek płyt, gazet; poprzez obrazy, aż po zastosowanie na tkaninach (ubrania i meble).