Kryteria oceniania klasa IV - VIII
Kryteria oceniania – wymagania edukacyjne - informatyka
Klasa IV -VIII
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności.
- W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń:
- analizuje problem opisany w zadaniu, określa cel do osiągnięcia i opracowuje rozwiązanie zadania,
- wyróżnia kroki prowadzące do rozwiązania zadania,
- formułuje algorytmy określające sterowanie obiektem na ekranie.
- W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych uczeń:
- tworzy ilustracje w edytorze grafiki – używa różnych narzędzi, stosuje przekształcenia obrazu, uzupełnia grafikę tekstem,
- wybiera odpowiednie narzędzia edytora gra ki potrzebne do wykonania rysunku,
- pracuje w kilku oknach edytora grafiki,
- dopasowuje rozmiary obrazu do danego zadania,
- tworzy animacje i gry w wizualnym języku programowania,
- buduje skrypty określające sposób sterowania postacią na ekranie,
- wykorzystuje polecenia sekwencyjne, warunkowe i iteracyjne,
- programuje konsekwencje zajścia zdarzeń,
- sprawdza, czy z budowane skrypty działają zgodnie z oczekiwaniami, poprawia ewentualne błędy,
- objaśnia zasadę działania zbudowanych skryptów,
- tworzy dokumenty tekstowe,
- wymienia zasady formatowania tekstu i stosuje je podczas sporządzania dokumentów,
- wymienia i stosuje skróty klawiszowe ułatwiające pracę na komputerze,
- wkleja do dokumentu obrazy skopiowane z internetu,
- wstawia do dokumentu tekstowego obiekty WordArt,
- tworzy w dokumentach listy numerowane i punktowane,
- tworzy w dokumentach listy wielopoziomowe,
- zapisuje efekty w pracy w wyznaczonym miejscu,
- porządkuje zasoby w komputerze lub innych urządzeniach.
- W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
- właściwie interpretuje komunikaty komputera i prawidłowo na nie reaguje,
- wykorzystuje pomoc dostępną w programach,
- właściwie zapisuje i przechowuje swoje prace wykonane na komputerze,
- tworzy strukturę folderów, w których będzie przechowywać swoje pliki,
- porządkuje pliki i foldery,
- rozpoznaje najpopularniejsze formaty zapisu plików,
- omawia przeznaczenie elementów, z których zbudowany jest komputer,
- wymienia i klasy kuje przeznaczenie urządzeń wejścia i wyjścia,
- posługuje się różnymi nośnikami danych,
- wyszukuje informacje w internecie, korzystając z różnych stron internetowych,
- selekcjonuje materiały znalezione w sieci.
- W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
- uczestniczy w pracy grupowej, wykonując zadania i realizując projekty,
- dba o właściwy podział obowiązków podczas pracy w grupie,
- przestrzega zasad obowiązujących podczas współpracy z innymi,
- wymienia zawody oraz sytuacje z życia codziennego, w których są wykorzystywane umiejętności informatyczne.
- W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
- wymienia zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputera,
- przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
- chroni komputer przed zagrożeniami płynącymi z internetu,
- stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
- wymienia osoby i instytucje, do których może zwrócić się o pomoc w przypadku poczucia zagrożenia,
- przestrzega praw autorskich, wykorzystując materiały pobrane z internetu.
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny
- Wymagania konieczne (na ocenę̨ dopuszczającą) obejmują̨ wiadomości i umiejętności umożliwiające uczniowi dalszą naukę̨, bez których nie jest on w stanie zrozumieć kolejnych zagadnień omawianych na lekcjach i wykonywać prostych zadań nawiązujących do życia codziennego.
- Wymagania podstawowe (na ocenę dostateczną) obejmują wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe do opanowania, przydatne w życiu codziennym, bez których nie jest możliwe kontynuowanie nauki.
- Wymagania rozszerzające (na ocenę̨ dobrą) obejmują̨ wiadomości i umiejętności o średnim stopniu trudności, które są̨ przydatne na kolejnych poziomach kształcenia.
- Wymagania dopełniające (na ocenę̨ bardzo dobrą) obejmują̨ wiadomości i umiejętności złożone, o wyższym stopniu trudności, wykorzystywane do rozwiazywania zadań́ problemowych.
- Wymagania wykraczające (na ocenę̨ celującą) obejmują̨ stosowanie zdobytych wiadomości i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.
Ocena
Stopień dopuszczający
Uczeń
Stopień dostateczny
Uczeń:
Stopień dobry
Uczeń
Stopień bardzo dobry
Uczeń:
-wymienia i stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni komputerowej,
-wyjaśnia czym jest komputer,
-wymienia elementy wchodzące w skład zestawu komputerowego,
-podaje przykłady urządzeń, które można podłączyć do komputera,
-określa, jaki system operacyjny znajduje się na szkolnym i domowym komputerze,
-odróżnia plik od folderu,
wykonuje podstawowe operacje na plikach: kopiowanie, przenoszenie, usuwanie
-tworzy foldery i umieszcza w nich pliki,
-ustawia wielkość obrazu, tworzy proste rysunki w programie Paint bez korzystania z kształtu Krzywa,
-tworzy proste tło obrazu,
-tworzy kopie fragmentów obrazu i zmienia ich wielkość,
-wkleja ilustracje na obraz,
-dodaje tekst do obrazu,
-wyjaśnia, czym jest internet,
-wymienia zagrożenia czyhające na użytkowników internetu,
-podaje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
-wymienia osoby i instytucje, do których może zwrócić się o pomoc w przypadku poczucia zagrożenia,
-wyjaśnia, do czego służą przeglądarka internetowa i wyszukiwarka internetowa,
-podaje przykład wyszukiwarki i przykład przeglądarki internetowej,
-buduje w programie Scratch proste skrypty określające ruch postaci po scenie,
-uruchamia skrypty i zatrzymuje ich działanie,
-buduje w programie Scratch proste skrypty określające sterowanie postacią za pomocą klawiatury,
-buduje prosty skrypt powodujący wykonanie mnożenia dwóch liczb,
-usuwa postaci z projektu tworzonego w programie Scratch,
-używa skrótów klawiszowych służących do kopiowania, wklejania i zapisywania,
-stosuje podstawowe opcje formatowania tekstu,
-zapisuje krótkie notatki w edytorze tekstu,
-tworzy listy jednopoziomowe, wykorzystując narzędzie Numerowanie.
-wymienia najważniejsze wydarzenia z historii komputerów,
-wymienia trzy spośród elementów, z których zbudowany jest komputer,
-wyjaśnia pojęcia urządzenia wejścia i urządzenia wyjścia
-wymienia najczęściej spotykane urządzenia wejścia i wyjścia,
-podaje przykłady zawodów, w których potrzebna jest umiejętność pracy na komputerze,
-wyjaśnia pojęcia program komputerowy i system operacyjny,
-rozróżnia elementy wchodzące w skład nazwy pliku,
-porządkuje zawartość folderu,
-rysuje w programie Paint obiekty z wykorzystaniem Kształtów, zmienia wygląd ich konturu i wypełnienia,
-tworzy kopię obiektu z życiem klawisza Ctrl,
-używa klawisza Shift podczas rysowania koła oraz poziomych i pionowych linii,
-pracuje w dwóch oknach programu Paint,
-wkleja wiele elementów na obraz i dopasowuje ich wielkość,
dodaje teksty do obrazu, formatuje ich wygląd,
-wymienia zastosowania internetu,
-stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
-odróżnia przeglądarkę internetową od wyszukiwarki internetowej,
- wyszukuje znaczenie prostych haseł na stronach internetowych wskazanych w podręczniku,
-wyjaśnia czym są prawa autorskie,
-stosuje zasady wykorzystywania materiałów znalezionych w internecie,
-zmienia tło sceny w projekcie,
-tworzy tło z tekstem,
-zmienia wygląd, nazwę i wielkość duszków w programie Scratch,
-tworzy zmienne i ustawia ich wartości w programie Scratch,
-wymienia i stosuje podstawowe skróty klawiszowe używane do formatowania tekstu,
-wyjaśnia pojęcia: akapit, interlinia, formatowanie tekstu, miękki enter, twarda spacja,
-pisze krótką notatkę i formatuje ją, używając podstawowych opcji edytora tekstu,
-wymienia i stosuje opcje wyrównania tekstu względem marginesów,
-zmienia tekst na obiekt WordArt,
-używa gotowych stylów do formatowania tekstu w dokumencie,
-stosuje listy wielopoziomowe dostępne w edytorze tekstu.
-wymienia nazwy pierwszych modeli komputerów,
-określa przedziały czasowe, w których powstawały maszyny liczące i komputery,
-charakteryzuje nośniki danych i wypowiada się na temat ich pojemności,
-wyjaśnia przeznaczenie trzech spośród elementów, z których zbudowany jest komputer,
-wymienia po trzy urządzenia wejścia i wyjścia,
-wymienia nazwy trzech najpopularniejszych systemów operacyjnych dla komputerów,
-wskazuje różnice w zasadach użytkowania programów komercyjnych i niekomercyjnych,
-omawia różnice między plikiem i folderem,
-tworzy strukturę folderów, porządkując swoje pliki,
-rozpoznaje typy znanych plików na podstawie ich rozszerzeń,
-tworzy obraz w programie Paint z wykorzystaniem kształtu Krzywa,
-stosuje opcje obracania obiektu,
-pobiera kolor z obrazu,
-sprawnie przełącza się między otwartymi oknami,
-wkleja na obraz elementy z innych plików, rozmieszcza je w różnych miejscach i dopasowuje ich wielkość do tworzonej kompozycji,
-tworzy na obrazie efekt zachodzącego słońca,
-wymienia najważniejsze wydarzenia z historii internetu,
-omawia korzyści i zagrożenia związane z poszczególnymi sposobami wykorzystania internetu,
-wymienia nazwy przynajmniej dwóch przeglądarek i dwóch wyszukiwarek internetowych,
-formułuje odpowiednie zapytania w wyszukiwarce internetowej oraz wybiera treści z otrzymanych wyników,
-korzysta z internetowego tłumacza,
-kopiuje ilustrację ze strony internetowej, a następnie wkleja ją do dokumentu,
-stosuje bloki powodujące obrót duszka,
-stosuje bloki powodujące ukrycie i pokazanie duszka,
-ustawia w skrypcie wykonanie przez duszka kroków wstecz,
-określa w skrypcie losowanie wartości zmiennych,
-określa w skrypcie wyświetlenie działania z wartościami zmiennych oraz pola do wpisania odpowiedzi,
-stosuje bloki określające instrukcje warunkowe oraz bloki powodujące powtarzanie poleceń,
-stosuje skróty klawiszowe dotyczące zaznaczania i usuwania tekstu,
-wymienia podstawowe zasady formatowania tekstu i stosuje je podczas sporządzania dokumentów,
-stosuje opcję Pokaż wszystko, aby sprawdzić poprawność formatowania,
-formatuje obiekt WordArt,
-tworzy nowy styl do formatowania tekstu,
-modyfikuje istniejący styl,
-definiuje listy wielopoziomowe.
-wymienia etapy rozwoju komputerów,
-wyjaśnia zastosowanie pięciu spośród elementów, z których jest zbudowany komputer,
-klasyfikuje urządzenia na wprowadzające dane do komputera i wyprowadzające dane z komputera,
-wskazuje trzy płatne programy używane podczas pracy na komputerze i ich darmowe odpowiedniki,
-tworzy hierarchię folderów według własnego pomysłu,
-tworzy obrazy w programie Paint ze szczególną starannością i dbałością o szczegóły,
-pisze teksty na obrazie i dodaje do nich efekt cienia,
-tworzy dodatkowe obiekty i wkleja je na grafikę,
-omawia kolejne wydarzenia z historii internetu,
-dba o zabezpieczenie swojego komputera przed zagrożeniami internetowymi,
-wyszukuje informacje w internecie, korzystając z zaawansowanych funkcji wyszukiwarek,
-dodaje do projektu programu Scratch nowe duszki,
-używa bloków określających styl obrotu duszka,
-łączy wiele bloków określających wyświetlenie komunikatu o dowolnej treści,
-objaśnia poszczególne etapy tworzenia skryptu,
-sprawnie stosuje różne skróty klawiszowe używane podczas pracy z dokumentem,
-tworzy poprawnie sformatowane teksty,
-ustawia odstępy między akapitami i interlinię,
-dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu.
-łączy wiele bloków określających wyświetlenie komunikatu o dowolnej treści,
-objaśnia poszczególne etapy tworzenia skryptu,
-sprawnie stosuje różne skróty klawiszowe używane podczas pracy z dokumentem,
-tworzy poprawnie sformatowane teksty,
-ustawia odstępy między akapitami i interlinię,
-dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu.
Klasa VII
1. W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń:
• wymienia dziedziny, w których wykorzystuje się komputery,
• opisuje sposoby reprezentowania danych w komputerze,
• wymienia etapy rozwiązywania problemów,
• wyjaśnia, czym jest algorytm,
• buduje algorytmy do rozwiązywania problemów,
• przedstawia algorytm w postaci listy kroków,
• przedstawia algorytm w postaci schematu blokowego.
2. W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych uczeń:
• opisuje rodzaje grafiki komputerowej,
• wymienia formaty plików graficznych,
• tworzy kompozycje graficzne w edytorze grafiki,
wykonuje zdjęcia i poddaje je obróbce oraz nagrywa filmy,
• tworzy dokumenty komputerowe różnego typu i zapisuje je w plikach w różnych formatach,
• wykonuje podstawowe operacje na plikach i folderach (kopiowanie, przenoszenie, usuwanie, zmiana nazwy),
• porządkuje pliki w folderach,
• sprawdza rozmiar pliku lub folderu,
• wykorzystuje chmurę obliczeniową podczas pracy,
• wyszukuje w sieci informacje i inne materiały niezbędne do wykonania zadania,
• wyjaśnia, co to znaczy programować,
• buduje skrypty w języku Scratch, wykorzystując gotowe bloki,
• stosuje pętlę powtórzeniową w tworzonych programach,
• stosuje sytuację warunkową w tworzonych programach,
• wykorzystuje zmienne podczas programowania,
• tworzy procedury z parametrami i bez parametrów,
• steruje żółwiem na ekranie, wykorzystując polecenia języka Logo,
• pisze i formatuje tekst w dokumencie tekstowym,
• umieszcza w dokumencie tekstowym obrazy oraz symbole i formatuje je,
• łączy ze sobą teksty w edytorze tekstu,
• wykorzystuje szablony do tworzenia dokumentów tekstowych,
• drukuje przygotowane dokumenty oraz skanuje papierowe wersje dokumentów.
3. W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
• korzysta z różnych urządzeń peryferyjnych,
• wyjaśnia, czym jest sieć komputerowa i jakie pełni funkcje,
• omawia budowę szkolnej sieci komputerowej,
• wyszukuje w internecie informacje i dane różnego rodzaju (tekst, obrazy, muzykę, filmy),
• sprawnie posługuje się urządzeniami elektronicznymi takimi jak skaner, drukarka, aparat fotograficzny, kamera,
• prawidłowo nazywa programy, narzędzia i funkcje, z których korzysta,
• wyjaśnia działanie narzędzi, z których korzysta.
4. W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
• współpracuje z innymi, wykonując złożone projekty,
• komunikuje się z innymi przez sieć lokalną oraz przez internet, wykorzystując komunikatory,
• wysyła i odbiera pocztę elektroniczną,
• selekcjonuje i ocenia krytycznie informacje znalezione w internecie.
5. W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
• przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
• wymienia i opisuje rodzaje licencji na oprogramowanie,
• przestrzega postanowień licencji na oprogramowanie i materiały pobrane z internetu,
• przestrzega zasad etycznych, korzystając z komputera i internetu,
• dba o swoje bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu,
• przestrzega przepisów prawa podczas korzystania z internetu,
• wie, czym jest netykieta, i przestrzega jej zasad, korzystając z internetu.
Wymagania na poszczególne oceny
Wymagania na każdy stopień wyższy niż dopuszczający obejmują również wymagania na stopień poprzedni. Wymagania na ocenę celującą obejmują stosowanie przyswojonych informacji i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.
Ocena
Stopień dopuszczający
Uczeń:Stopień dostateczny
Uczeń:Stopień dobry
Uczeń:Stopień bardzo dobry
Uczeń:-wymienia dwie dziedziny, w których wykorzystuje się komputery
-identyfikuje elementy podstawowego zestawu komputerowego
-wyjaśnia, czym jest program komputerowy
-wyjaśnia, czym jest system operacyjny
-uruchamia programy komputerowe
-kopiuje, przenosi oraz usuwa pliki i foldery, wykorzystując Schowek
-wyjaśnia, czym jest złośliwe oprogramowanie
-otwiera, zapisuje i tworzy nowe dokumenty
-wymienia sposoby pozyskiwania obrazów cyfrowych
-tworzy rysunki w edytorze grafiki GIMP
-stosuje filtry w edytorze grafiki GIMP
-zaznacza, kopiuje, wycina i wkleja fragmenty obrazu w edytorze grafiki GIMP
-tworzy animacje w edytorze grafiki GIMP
-wyjaśnia, czym są sieć komputerowa i internet
-przestrzega przepisów prawa podczas korzystania z internetu
-przestrzega zasad netykiety w komunikacji internetowej
-tworzy, wysyła i odbiera pocztę elektroniczną
-wyjaśnia, czym jest algorytm
-wyjaśnia, czym jest programowanie
-wyjaśnia, czym jest program komputerowy
-buduje proste skrypty w języku Scratch
-używa podstawowych poleceń języka Logo do tworzenia rysunków
-wyjaśnia, czym jest dokument tekstowy
-pisze tekst w edytorze tekstu
włącza podgląd znaków niedrukowanych w edytorze tekstu
-wymienia dwie zasady redagowania dokumentu tekstowego
-wymienia dwie zasady doboru parametrów formatowania tekstu
zna rodzaje słowników w edytorze tekstu.
-wstawia obraz do dokumentu tekstowego
-wykonuje operacje na fragmentach tekstu
-wstawia proste równania do dokumentu tekstowego
-wykonuje zrzut ekranu i wstawia go do dokumentu tekstowego
-korzysta z domyślnych tabulatorów w edytorze tekstu
-drukuje dokument tekstowy
-wstawia do dokumentu tekstowego prostą tabelę
-wstawia do dokumentu tekstowego listy numerowaną lub wypunktowaną
-wstawia nagłówek i stopkę do dokumentu tekstowego
-wyszukuje słowa w dokumencie tekstowym
-wstawia przypisy dolne w dokumencie tekstowym
-dzieli cały tekst na kolumny
-odczytuje statystyki z dolnego paska okna dokumentu
-wymienia cztery dziedziny, w których wykorzystuje się komputery
-opisuje najczęściej spotykanie rodzaje komputerów (komputer stacjonarny, laptop, tablet, smartfon)
-nazywa najczęściej spotykane urządzenia peryferyjne i omawia ich przeznaczenie
-przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze
-wymienia rodzaje programów komputerowych
-wymienia trzy popularne systemy operacyjne dla komputerów
-kopiuje, przenosi oraz usuwa pliki i foldery, wykorzystując metodę „przeciągnij i upuść”
-wyjaśnia, dlaczego należy tworzyć kopie bezpieczeństwa danych
-wymienia rodzaje złośliwego oprogramowania
-wymienia rodzaje grafiki komputerowej
-opisuje zasady tworzenia dokumentu komputerowego
-zmienia ustawienia narzędzi programu GIMP
-wymienia etapy skanowania i drukowania obrazu
-wymienia operacje dotyczące koloru możliwe do wykonania w programie GIMP
-zapisuje w wybranym formacie obraz utworzony w programie GIMP
-drukuje dokument komputerowy
-wyjaśnia różnice pomiędzy kopiowaniem a wycinaniem
-omawia przeznaczenie warstw obrazu w programie GIMP
-tworzy i usuwa warstwy w programie GIMP
-umieszcza napisy na obrazie w programie GIMP
-stosuje podstawowe narzędzia Selekcji
-tworzy proste animacje w programie GIMP
-używa narzędzia Inteligentne nożyce programu GIMP do tworzenia fotomontaży
-sprawnie posługuje się przeglądarką internetową
-wymienia rodzaje sieci komputerowych
-omawia budowę prostej sieci komputerowej
-wyszukuje informacje w internecie
-przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z sieci i internetu
-pobiera różnego rodzaju pliki z internetu
-dodaje załączniki do wiadomości elektronicznych
-przestrzega postanowień licencji, którymi objęte są materiały pobrane z internetu
-unika zagrożeń związanych z komunikacją internetową
-wymienia etapy rozwiązywania problemów
-opisuje algorytm w postaci listy kroków
-omawia różnice pomiędzy kodem źródłowym a kodem wynikowym
-tłumaczy, czym jest środowisko programistyczne
-tłumaczy, do czego używa się zmiennych w programach
-przedstawia algorytm w postaci schematu blokowego
-omawia budowę okna programu Scratch
-wyjaśnia, czym jest skrypt w języku Scratch
-stosuje powtarzanie poleceń (iterację) w budowanych skryptach
-dodaje nowe duszki w programie Scratch
-dodaje nowe tła w programie Scratch
-omawia budowę okna programu Logomocja
-tworzy pętle w języku Logo, używając polecenia Powtórz
-wyjaśnia pojęcia: akapit, wcięcie, margines
-tworzy nowe akapity w dokumencie tekstowym
-stosuje podstawowe opcje formatowania tekstu
-korzysta ze słownika ortograficznego w edytorze tekstu
-korzysta ze słownika synonimów w edytorze tekstu
-wymienia trzy zasady redagowania dokumentu tekstowego
-wymienia trzy zasady doboru parametrów formatowania tekstu
-stosuje różne sposoby otaczania obrazu tekstem
-korzysta z gotowych szablonów podczas tworzenia dokumentu tekstowego
-przemieszcza obiekty w dokumencie tekstowym
osadza obraz w dokumencie tekstowym
-modyfikuje obraz osadzony w dokumencie tekstowym
-stawia i modyfikuje obraz jako nowy obiekt w dokumencie tekstowym
-stosuje indeksy dolny i górny w dokumencie tekstowym
-wstawia do dokumentu tekstowego równania o średnim stopniu trudności
-wymienia zastosowania tabulatorów w edytorze tekstu,
-stosuje spację nierozdzielającą w edytorze tekstu
-stosuje style tabeli w edytorze tekstu
-stosuje różne formaty numeracji i wypunktowania w listach wstawianych w edytorze tekstu
-wstawia numer strony w stopce dokumentu tekstowego
-zmienia znalezione słowa za pomocą opcji Zamień w edytorze tekstu
-dzieli fragmenty tekstu na kolumny
-przygotowuje harmonogram w edytorze tekstu
-przygotowuje kosztorys w edytorze tekstu
-wymienia sześć dziedzin, w których wykorzystuje się komputery,
-opisuje rodzaje pamięci masowej
-omawia jednostki pamięci masowej
-wstawia do dokumentu znaki, korzystając z kodów ASCII
-przyporządkowuje program komputerowy do odpowiedniej kategorii
-wymienia trzy popularne systemy operacyjne dla urządzeń mobilnych
-przestrzega zasad etycznych podczas pracy z komputerem
-kompresuje i dekompresuje pliki i foldery, wykorzystując popularne programy do archiwizacji
-kompresuje i dekompresuje pliki i foldery, wykorzystując funkcje systemu operacyjnego
-sprawdza, ile miejsca na dysku zajmują pliki i foldery
-zabezpiecza komputer przez wirusami, instalując program antywirusowy
-wymienia trzy formaty plików graficznych
-tworzy w programie GIMP kompozycje z figur geometrycznych
-ustawia parametry skanowania i drukowania obrazu
-wykonuje w programie GIMP operacje dotyczące koloru,
-korzysta z podglądu wydruku dokumentu
-używa skrótów klawiszowych do wycinania, kopiowana i wklejania fragmentów obrazu
-wyjaśnia, czym jest Selekcja w edytorze graficznym
-charakteryzuje narzędzia Selekcji dostępne w programie GIMP
-używa narzędzi Selekcji dostępnych w programie GIMP
-zmienia kolejność warstw obrazu w programie GIMP
-kopiuje teksty znalezione w internecie i wkleja je do innych programów komputerowych
-zapamiętuje znalezione strony internetowe w pamięci przeglądarki
-korzysta z komunikatorów internetowych do porozumiewania się ze znajomymi
-wkleja do edytora tekstu obrazy pobrane z internetu
-opisuje algorytm w postaci schematu blokowego
-wymienia przykładowe środowiska programistyczne
-stosuje podprogramy w budowanych algorytmach
-wykorzystuje sytuacje warunkowe w budowanych algorytmach
-używa zmiennych w skryptach budowanych w języku Scratch
-wykorzystuje sytuacje warunkowe w skryptach budowanych w języku Scratch
-konstruuje procedury bez parametrów w języku Scratch
-używa sytuacji warunkowych w skryptach budowanych w języku Scratch
-korzysta ze zmiennych w skryptach budowanych w języku Scratch
-wykorzystuje pętle powtórzeniowe (iteracyjne) w skryptach budowanych w języku Scratch
-wykorzystuje sytuacje warunkowe w języku Logo
-używa zmiennych w języku Logo
-otwiera dokument utworzony w innym edytorze tekstu
-zapisuje dokument tekstowy w dowolnym formacie
-kopiuje parametry formatowania tekstu
-wymienia kroje pisma
wymienia cztery zasady redagowania dokumentu tekstowego
-wymienia cztery zasady doboru formatowania tekstu
-stosuje zasady redagowania tekstu
-przycina obraz wstawiony do dokumentu tekstowego
formatuje obraz z wykorzystaniem narzędzi z grupy Dopasowywanie
-zna co najmniej trzy układy obrazu względem tekstu
-wymienia dwa rodzaje obiektów, które można osadzić w dokumencie tekstowym
-wykonuje zrzut aktywnego okna i wstawia go do dokumentu tekstowego
-zna rodzaje tabulatorów specjalnych
-wymienia zalety stosowania tabulatorów
-formatuje komórki tabeli
-zmienia szerokość kolumn i wierszy tabeli
-modyfikuje nagłówek i stopkę dokumentu tekstowego
-modyfikuje parametry podziału tekstu na kolumny
-opracowuje projekt graficzny e-gazetki
-łączy ze sobą kilka dokumentów tekstowych
-współpracuje z innymi podczas tworzenia projektu grupowego
-wymienia osiem dziedzin, w których wykorzystuje się komputery
-wyjaśnia, czym jest system binarny (dwójkowy) i dlaczego jest używany w informatyce
-samodzielnie instaluje programy komputerowe
-wymienia i opisuje rodzaje licencji na oprogramowanie
-stosuje skróty klawiszowe, wykonując operacje na plikach i folderach
-zabezpiecza komputer przez zagrożeniami innymi niż wirusy
-charakteryzuje rodzaje grafiki komputerowej
-zapisuje obrazy w różnych formatach
wyjaśnia, czym jest plik
-wyjaśnia, czym jest ścieżka dostępu do pliku
-wyjaśnia, czym jest rozdzielczość obrazu
-charakteryzuje parametry skanowania i drukowania obrazu
-poprawia jakość zdjęcia
-wyjaśnia różnicę pomiędzy ukrywaniem a usuwaniem warstwy
-wyjaśnia, czym jest i do czego służy Schowek
-łączy warstwy w obrazach tworzonych w programie GIMP
-wskazuje różnice między warstwą Tło a innymi warstwami obrazów w programie GIMP
-pracuje na warstwach podczas tworzenia animacji w programie GIMP
-korzysta z przekształceń obrazów w programie GIMP
-wyjaśnia różnice pomiędzy klasami sieci komputerowych
-dopasowuje przeglądarkę internetową do swoich potrzeb
-korzysta z chmury obliczeniowej podczas tworzenia projektów grupowych
-samodzielnie buduje złożone schematy blokowe do przedstawiania różnych algorytmów
-konstruuje złożone sytuacje warunkowe (wiele warunków) w algorytmach
-konstruuje procedury z parametrami w języku Scratch
-dodaje nowe (trudniejsze) poziomy do gry tworzonej w języku Scratch
-tworzy w języku Logo procedury z parametrami i bez nich
-zmienia domyślną postać w programie Logomocja
-ustala w edytorze tekstu interlinię pomiędzy wierszami tekstu oraz odległości pomiędzy akapitami
-wymienia i stosuje wszystkie omówione zasady redagowania dokumentu tekstowego
-wymienia i stosuje wszystkie omówione zasady doboru parametrów formatowania tekstu
-rozumie różne zastosowania krojów pisma w dokumencie tekstowym
-zna i charakteryzuje wszystkie układy obrazu względem tekstu
-grupuje obiekty w edytorze tekstu
-wymienia wady i zalety różnych technik umieszczania obrazu w dokumencie tekstowym i stosuje te techniki
-wymienia trzy rodzaje obiektów, które można osadzić w dokumencie tekstowym, oraz ich aplikacje źródłowe
-formatuje zrzut ekranu wstawiony do dokumentu tekstowego
-wstawia do dokumentu tekstowego równania o wyższym stopniu trudności
-zna zasady stosowania w tekście spacji nierozdzielających
-stosuje tabulatory specjalne
-tworzy listy wielopoziomowe
-stosuje w listach ręczny podział wiersza
-wyszukuje i zamienia znaki w dokumencie tekstowym
-różnicuje treść nagłówka i stopki dla parzystych i nieparzystych stron dokumentu tekstowego
-wyjaśnia, na czym polega podział dokumentu na sekcje
-zapisuje dokument tekstowy w formacie PDF
- W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń: